Tiden går för fort!

Idag är det ett år sedan jag födde mitt första barn. Det är ett år sedan vi för första gången fick träffa den lilla varelse som legat i min mage i 41 veckor. Jag har varit en fantastisk liten individs mamma i ett års tid. Och vilken fantastisk upplevelse det har varit! Från att inte kunna hålla upp sitt eget huvud kan mitt barn nu: sitta, stå, säga ett antal utvalda ord och peka (för att nämna några saker). En liten bestämd tjej som får mig att skratta. Dagligen.

Men det är också ett år sedan min förlossningsskada. Ett år, tolv besök på Södersjukhuset i Stockholm, en ny operation och en fruktansvärd massa obesvarade frågor.

Det är inte acceptabelt att 7,4 procent av förstföderskor i Stockholm drabbas av svåra bristningar (läs mer om det här).

Alldeles för många kvinnor lider i det tysta av den här typen av förlossningsskador. Men jag tänker inte vara tyst. Kanske hade min skada kunnat undvikas, kanske inte. Det spelar mindre roll i sammanhanget.

Siffrorna för den här typen av skador är för höga och något måste göras. Jag vet inte vad som ska göras eller hur det ska göras, men jag kan inte sitta tyst utan att säga något. Det må vara för sent för mig, men det finns många kvinnor som ska föda sina barn och de ska inte behöva genomgå den här typen av skador. Inte i dagens Sverige.

Jag har därför bestämt mig för att börja blogga.

Hjälp mig att sprida ordet, hjälp mig att förändra förlossningssjukvården.

Läs gärna:

“Kvinnor lider i tysthet med sina förlossningsskador”

4 thoughts on “Tiden går för fort!

  1. Så jäkla bra skrivet.
    Har själv anmält förlossningen här i Göteborg och läkaren som gjorde fel skyllde på stress och bristande språkförståelse 😦 det är så här det ser ut för alla arbets grupper i vården. Helt sjukt då det handlar om människors liv och värde. Massa kramar till dig för att du sprider det många skäms över. Fast helt utan anledning

    1. Tack Emelie! Det är något ingen ska behöva genomgå men som ändå sker i för hög utsträckning. Något måste göras och då får jag väl berätta min historia i ett försök att förändra!

Leave a Reply

