Det här med smärtlindring…

Jag lärde mig något nytt när jag skrev mitt inlägg igår. Det jag lärde mig gjorde mig både ledsen, fundersam och lite arg. I samband med att jag skrev om min pudendusblockad och länkade till 1177.se, läste även jag på om just denna smärtlindringsmetod.

Det går bland annat att läsa att den tidigare varit populär men numera har ersatts av andra metoder eftersom bedövningen kan “göra så att värkarna minskar och blir färre. Dessutom kan det bli svårare att krysta eftersom bedövningen kan vara så effektiv att man inte får rätt känsla för när och hur man ska krysta”.

När jag delade min nyfunna kunskap med min sambo brast det lite för mig. Jag har berättat för honom efter förlossningen att jag blev förbannad på honom när han satt bredvid mig och sa hur duktig jag var under förlossningens slutskede. Detta för att jag kände mig allt annat än duktig, det kom ju ingen bebis hur jag än gjorde och inte heller fick jag någon direkt känsla för hur jag skulle göra när jag krystade.

Så här i efterhand, när jag skriver och reflekterar kring det, är det mycket lättare att ställa de intressanta frågorna. Som till exempel:

  • Varför ge en kvinna med försvagat värkarbete en smärtlindring som kan försvaga värkarbetet ytterligare?

Med facit i hand är jag inte förvånad att det gick som det gick. Kanske är det tur att jag inte fått iväg min skadeanmälan till LÖF ännu. Jag lär mig massor av nya saker som ligger till grund för min anmälan. Jag försöker verkligen att se det positiva i det negativa.

Glaset är halvfullt idag.

3 thoughts on “Det här med smärtlindring…

Leave a Reply

