Det är skillnad på nyheter och nyheter

Jag tittar sällan på morgon-tv. Detta beror främst på att vi försöker begränsa vår dotters skärmtid, men beror också på att hon kräver rätt mycket uppmärksamhet av mig om mornarna att jag nu för tiden helt enkelt inte har tid att koncentrera mig på vad de säger.

Imorse tipsade min syster mig om att de på Nyhetsmorgon (Tv4) pratade om en satsning i att minska antalet kejsarsnitt. Intressant tänkte jag, eftersom förlossningsskadorna bara ökar i och med användandet av sugklockor. Så jag tittade på klippet med den fina titeln Sjukhus försöker få ner antalet kejsarsnitt – “Ska bara användas för att rädda liv” (länk).

Till att börja med handlar det om akuta kejsarsnitt, inte kejsarsnitt generellt. Det talas dessutom om användandet av just sugklockor och försök att minska användandet av just dessa hjälpmedel för att få kvinnor att föda “normalt”. Förlossningsöverläkaren från Linköpings universitetssjukhus nämner att riktlinjerna var lite oklara, men i övrigt säger de inte mer än att “de lyckats få ner antalet akuta kejsarsnitt”.

Då undrar jag vad tanken med detta inslag var från fyrans sida. Ville de visa på att förlossningsvården har möjlighet att bli bättre så lyckades de inte med den bedriften. Snarare lyckades de med att fylla ut fem minuter av sändningen med en generell diskussion om förlossningsvården i Sverige. Utan att presentera en enda siffra. Var är nyhetsvärdet i det där klippet?

Det kommer inte att ske något med förlossningsvården om ingen pratar om de faktiska siffrorna eller de faktiska förbättringarna.

Nej Tv4, gör om, gör rätt!

2 thoughts on “Det är skillnad på nyheter och nyheter

  1. Med tanke på att jag är en av de som genomgått ett akut kejsarsnitt efter ett utdraget värkarbete som inte gav några resultat förutom att jag blev utmattad och min dotters hjärtljud gick ner, så ser jag inga fördelar med detta tjat om att vården vill ha så många naturliga födslar som möjligt och minska ner på antalet kjejsarsnitt (vilken sort det nu må vara). Alla vill nog få lyckan att uppleva en “LYCKAD” naturlig förlossning, det vården borde säga är “vi upplever en ökad mängd föderskor som känner sig nöjda, hörda och trygga efter sin förlossning här hos oss”.

    1. Jag har tyvärr fått höra många skräckhistorier om hur det minsann inte ska bli några akutsnitt, ungen SKA komma ut den naturliga vägen – sen blir det som det blir, med skador antingen på mamman, bebisen eller båda två. Så får det ju inte vara!

      Det får aldrig handla om hur mycket pengar som ska sparas, vilket är fallet i vården idag. Det MPSTE få handla om familjen, om en mamma som föder ett barn och inte mår så dåligt under den första tiden att hon inte kan ta hand om sitt barn eller sig själv. Krävs ett kejsarsnitt för att åstadkomma det, så gör det! I efterhand hade nog ett kejsarsnitt varit att föredra för min del (antagligen också sparat sjukvården en massa pengar) och då vet du hur rädd jag är för kejsarsnitt!

      Här fanns ju en superbra plattform för fyran att prata om vilka satsningar som faktiskt görs för att undvika komplikationer – istället pratade de om ingenting. Patetiskt.

Leave a Reply

