Att betygsätta sin förlossning

Efter min förlossning dröjde det ungefär tre timmar innan jag rullades upp på operation, sedan ytterligare tre timmar innan jag återförenades med min familj. Ytterligare några timmar efter att vi kommit till vårt familjerum (eller var det dagen därpå?) på BB fick jag min journal utskriven då den skulle gås igenom med en barnmorska. Sagt och gjort, dagen efter min förlossning gick vi igenom händelseförloppet och jag fick betygsätta min förlossning. Jag berättade att jag inte var så imponerad av den personal som tog emot oss när vi först kom till förlossningen, men att Elisabeth och Linnéa (som dök upp vid skiftbytet) var helt fantastiska. Att jag upplevde förlossningen som rätt bra, trots att jag inte fick den smärtlindring jag hade velat ha, att jag fick värkstimulerande och att det slutligen gick som det gick.

Nu har jag haft lite tid att tänka. Det har gått ett år och jag har mer distans till min förlossning. Vi pratade ju om personalen där jag uttryckte mina åsikter tydligt om just dem. En sfinkterruptur förstör ju upplevelsen ganska rejält, så hade de frågat mig idag hade nog betyget blivit lägre. Nu vet jag ju dessutom att pudendusblockaden var en dålig idé, livet ser lite annorlunda ut och jag befinner mig inte längre i den “nya-bebis-dimman”. Jag sitter på mer kunskap nu, och mer bagage.

Jag gav min förlossning 7,5 av 10, något som blev en 8 eftersom jag inte fick ge halva poäng. Hade jag bara behövt betygsätta barnmorskan och undersköterskan hade de fått full pott. Ett år senare tycker jag fortfarande att de gjorde hela min upplevelse fantastisk. Men att säga exakt vilket betyg jag skulle sätta idag är svårt och då är jag dessutom lärare. Det är själva slutfasen (sugklockan), operationen, informationen efteråt och eftervården jag är mest kritisk till, förtjänar själva förlossningsupplevelsen verkligen ett sänkt betyg då? Jag är inte så säker på det. Snarare blir jag bara mer och mer osäker på vad som räknas till förlossningen och vad som räknas som eftervård.

Idag har jag dessutom skickat in min patientenkät. En enkät som (inte helt oväntat) inte gav mycket möjlighet till kritik. Men det stod å andra sidan att mina svar ligger till grund för eventuell fortsatt vård. Så nu får vi väl se hur lång tid det tar till de hör av sig.

Om de hör av sig.

One thought on “Att betygsätta sin förlossning

  1. Vet inte om de är inkompetenta eller bara smarta när de ber en nyförlöst förstagångsmor betygsätta sin förlossning så nära inpå – hur skulle du kunna veta när du knappt hunnit processa allt som hänt, och dessutom inte har något att jämföra med. Undrar vad de skulle få för skillnad i snittbetyg om betygssättningen istället skulle utföras någon månad senare eller så? Det är nog inte bara du som känner som du gör…

Leave a Reply

