Att inte prata om sin skada

Svt i södra Sverige har den senaste tiden gjort en satsning på reportage om förlossningsskador, som jag rekommenderar andra att titta på (här finns en länk till flera artiklar). Varken Jenny eller Helena har varit med om samma typ av skada som jag, men är ändå minst sagt skadade av sina graviditeter och förlossningar. I ett reportage med en kvinna som kallas Lena pratar de däremot om just sfinkterrupturer.

Det som är gemensamt för alla dessa reportage är att bemötandet är så dåligt. Att kvinnor får räkna med “lite besvär” efter att de fått barn.

Men det är väl ändå inte lite besvär dessa kvinnor beskriver? Skärpning kvinnosjukvården!

Jag hoppas innerligt att vi kan komma ifrån att som kvinnor få höra att vi inte ska tro att vi ska fungera som vi gjorde innan vi födde barn. Det är inte det vi kräver. Vi kräver att få fungera någorlunda normalt!

Dessutom ska ingen kvinna behöva skämmas för det här. Att prata om det som händer inom förlossningsvården idag krävs för att den ska förändras och för att de pengar som nu skjuts in i förlossningsvården ska kunna göra någon nytta!

Jag skäms inte att prata om min skada, eftersom det inte är mitt fel att den uppkom. Andra kvinnor borde inte heller skämmas. Så min uppmaning till andra med förlossningsskador är att prata om det, informera er omgivning – annars kommer ingen förändring att ske. Tyvärr.

Leave a Reply

