Framtiden

Jag tänker mycket på framtiden.

Jag vet nämligen att om det blir fler barn för min del, så kommer dessa att förlösas med kejsarsnitt.

Jag vet också att kvinnor som föder barn med kejsarsnitt ofta har svårare att få igång amningen. Så ikväll har jag tittat på lite klipp och googlat runt lite och lärt mig någonting nytt om amning.

Jag citerar: “Visste du att det finns ett samband mellan epidural och amningsproblem? Och visste du att en del amningsbesvär uppstår redan under den allra första timmen i bebisens liv” (Läs gärna mer här).

Borde inte barnmorskor informera om detta när samtalet kring smärtlindring är aktuellt? Framför allt om amningen är en viktig fråga för den blivande föräldern? Och hur fungerar det för kvinnor som genomgår kejsarsnitt? Ryggbedövning är ju standard då och ofta ligger ju mamman utan barnet på uppvaket. Då är det kanske inte så konstigt att amningen krånglar för kvinnor som genomgår kejsarsnitt?

Jag tänker så här: Det är kanske dumt att oroa sig för hur det kan bli om jag får fler barn. Men samtidigt gillar jag att vara påläst och veta vad det är jag ger mig in på. Jag är ju sån. Visst kontrollbehov föreligger. På gott och ont.

Kejsarsnitt har alltid oroat mig, mest på grund av det faktum att jag läker så konstigt. Och då har jag aldrig gjort ett så stort ingrepp som ett kejsarsnitt faktiskt är – eller ja, jag vet ju faktiskt inte riktigt hur omfattande min förlossningsskada faktiskt var. Jag vet bara att jag behövt laga den fler gånger än jag önskat och att den utgången numera är helt avstängd.

Ibland sörjer jag det faktum att jag inte kommer att föda fler barn vaginalt. Men mest försöker jag nog förlika mig vid tanken på kejsarsnitt.

Och så läser jag på. För att jag kan!

2 thoughts on “Framtiden

  1. Jag har tre barn varav två är födda med planerat snitt och en vaginalt (utdragen med sugklocka). Jag kan bara säga att bägge kejsarsnitten har varit “a piece of cake” jämfört med den vaginala förlossningen. Och då räknar jag även in tiden för läkning efteråt.
    Har för övrigt ammat alla tre barnen utan några större problem.

    1. Jag kämpade med amningen med min dotter, och hon är (uppenbarligen) född vaginalt.

      Tycker mig höra om kvinnor som genomgått liknande förlossningsskada som jag, som hade jätteont efter vaginal förlossning men tyckte att kejsarsnittet inte gjorde ont alls. Jag hade knappt ont efter min skada, när det har skurits i mig brukar det dock vara värre.

      Så det är ju olika för alla. Jag hoppas att amningen funkar fint även för mig om det blir fler barn.

Leave a Reply

