Vi är inte boskap!

Nej, nu läste jag något som gjorde mig riktigt förbannad. Och jag måste i vanlig ordning få dela med mig.

Södersjukhuset har tydligen tagit fram en “ny unik metod” för att förhindra att förlossningarna blir för långdragna. Ur flera perspektiv är detta helt fantastiskt förstås, eftersom det kan förhindra skador på både mamma och barn. Genom att testa den födande kvinnans fostervatten ska det framgå huruvida kvinnan är mottaglig för värkstimulerande dropp. Så här långt är jag med och förstår syftet. Är kvinnan inte mottaglig för värkstimulerande kan beslut om kejsarsnitt, alternativt sugklocka, tas tidigare. Även här kan jag följa sjukhusets syfte med metoden. Ur personlig synvinkel behöver jag dock ifrågasätta deras förmåga att förlösa kvinnor med sugklocka, men då finns det risk att jag blir för långdragen.

Mot slutet av artikeln (som ni hittar här) står det: “Sjukhuset hoppas att man med den nya metoden kan minska tiden för födande på förlossningen, och därför kan och ta emot flera födande på förlossningen på Södersjukhuset.”. Och det är här jag fullständigt tappar fattningen. Förlösande kvinnor är inte boskap som ska radas upp och på snabbast möjliga sätt producera sin avkomma för att sedan skjutsas vidare och bli någon annans problem.

Jag vet att jag överdriver. Men förlossningsvården behöver bli bättre och det blir den inte av stressade mammor, stressade barnmorskor och överfulla sjukhus.

Hjälp mammorna så att de slipper föda barn i 49, 56 eller 71 timmar, men tänk också på att det är kvinnor som är med om den mest fantastiska och traumatiska tidpunkt i livet. Fortsätter stressen och paniken på det här sättet kommer inte kvinnor att vilja föda barn.

Tänk på det.

Leave a Reply

