En arg jävla riksmarsch mot BB-kaoset

Idag anordnades BB-marschen på flera platser i Sverige.

IMG_20170820_135932_108.jpg
I Götgatsbacken på väg ner mot Medborgarplatsen

Sedan barnmorseupproret startade 2013 har det varit tydligt att det finns stora brister inom förlossningsvården. Bara under det senaste året har vi fått höra om nedläggningar, bilförlossningar och fulla kliniker. Inte nog med att kvinnor får föda på annan ort, vissa har till och med hänvisats till andra länder!

Jag hade tur (på sätt och vis) vid min första förlossning. Eftersom:

Jag fick plats på mitt önskade sjukhus trots att jag födde mitt i sommaren. Men jag vet också att min barnmorska inte fick någon rast den där dagen, och vad är det för arbetsmiljö?

Jag fick också eftervård, men enbart på grund av omfattningen av min skada. Kvinnor med mindre bristningar än min kan till exempel ha förlorat litervis med blod och uppleva mycket obehag, men får dessa eftervård? Inte som standard.

För att inte tala om hur priviligerad jag kände mig vid den här förlossningen. Jag hade en plats på mitt valda sjukhus, en barnmorska som följde oss hela vägen och framför allt märktes det att tiden efter förlossningen, de 48 obligatoriska timmarna vi stannade – även dessa, var mycket mer ordnade den här gången. Jag fick till och med en liten amningslektion!

För många kvinnor ser det inte ut på det här viset. Kvinnor ska inte behöva vara rädda för var eller hur de ska föda sina barn. Kom inte och säg att vi skrämmer upp dem med våra “skräckhistorier”, om vi inte berättar så låter vi det ju bara fortsätta som det alltid gjort. Det måste ske en förändring.

För det kan inte fortsätta så här.

Vi är värda mer!

Leave a Reply

