Att vara mamma

För lite mer än ett år sedan startades en tråd i en grupp på Facebook. Tråden behandlade frågan om mammanormer och den perfekta morsan. En bild som många kvinnor matas med dagligen på sociala medier.

Och som vi alla vet är jag inte sen med att dela med mig om det “fula” med att bli mamma.

Hur som helst… Vi var ett gäng mammor som i den där tråden frågade oss själva: varför finns det ingen bok om det här? Moderskapet som det ser ut på riktigt. Så vi bestämde oss för att tillsammans skriva den där boken.

I våras kom den.

På förlagets hemsida går det att läsa:

Det heliga jävla moderskapet är en brutal och modig samling skamlösa berättelser om graviditeter och förlossningar, amning och flaskmatning, kroppsskador och själasår. Om verkligheten bakom den perfekta Instagrambilden och om det eviga, förbannade dömandet av morsor.

Med dessa texter vill vi få dig att glömma den där härliga mamman som alltid är så himla glad och självuppoffrande och klämmer ut ett barn med ett leende på läpparna, medan byxorna i vanlig storlek är på redan en kvart efter förlossningen. Hon är en chimär, ett ideal som orimliga normer har skapat men som få, väldigt få, orkar leva upp till.

Är det inte dags att det heliga jävla moderskapet, och alla förväntningar på det, ändrar riktning? Är det inte dags för oss att få vara världens bästa morsor men på våra egna villkor? Jo, det är fan dags. Nu. Håll i er, för här kommer vi – och vi kommer aldrig mera skämmas!

Även om jag inte skrivit något om boken här på bloggen förrän nu så vill jag ändå säga hur förbannat stolt jag är över vad vi åstadkommit. Från den där tråden på Facebook till en riktig bok. En helt fantastisk bok som jag tycker att alla borde läsa.

Jag bidrar förstås med min berättelse om förlossningsskadan. Men den här boken har verkligen allt för både föräldrar och blivande föräldrar men också människor i stort.

För en sak är säker. Vi måste bli bättre på att inte döma varandra, att se alla nyanser som finns i föräldraskapet men också samhället i stort. Vi är inte alla stöpta i samma form.

Och vet du? Det är inte så lätt att vara mamma alla gånger. Jag har svårt att tro att det alltid är lika fantastiskt som de där Instagrambilderna ska få oss att tro. Vilken förälder har inte fått torka upp uppnyst spagetti och köttfärssås eller skrapat ris från undersidan av strumpan?

Så mitt läs/presenttips är helt skamlöst boken jag själv varit med och skrivit.

Är du i Göteborg i slutet av september kan du dessutom träffa två av mina medförfattare på Bokmassan (det nasiztfria alternativet till bokmässan som startades av ETC).

Vill du istället träffa några av författarna i Stockholm så kommer detta att vara möjligt den 18 november på Akademibokhandeln i Skrapan.

Utöver den reklam jag spottat ur mig i det här inlägget så vill jag bara säga att jag är en mamma. I verkligheten. En verklighet som inte alltid är perfekt. En verklighet som vi alla är en del av. Vare sig vi vill eller inte.

Och glöm inte: du är inte ensam!

Leave a Reply

